در سال گذشته‌ی میلادی، مایکروسافت ویندوز ۱۰ را معرفی کرد. از آن زمان تا به امروز با توجه به مواردی که هواداران و متخصصان به مایکروسافت گوشزد کرده‌اند، ایرادات این سیستم عامل برطرف شده است و به نظر می‌رسد که آماده‌ی عرضه‌ی رسمی باشد. اما قبل از عرضه‌ی رسمی این سیستم عامل در تاریخ ۷ مرداد مواردی هستند که باید آن‌ها را بدانید. با زومیت همراه باشید.

اگر از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸ و ۸.۱ استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ را برای یک سال به صورت رایگان دریافت خواهید کرد و مایکروسافت می‌گوید که غالب کاربران ویندوزهای ۷، ۸ و ۸.۱ سریعا به ویندوز ۱۰ کوچ خواهند کرد. اگر از کسانی هستید که قصد نصب ویندوز ۱۰ را دارید باید مواردی را قبل از انجام این کار بدانید.

چه ویژگی‌هایی از ویندوز ۱۰ حذف شده‌اند

media-center

ویندوز ۱۰ ویژگی‌ها و بهبود‌های بسیاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ویندوز ۱۰ برخی ویژگی‌ها را نیز حذف خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های مهم که از ویندوز ۱۰ حذف شده، مدیاسنتر ویندوز است. اگر ویندوز ۷ هوم پرمیوم، ویندوز ۷ حرفه‌ای، ویندوز ۷ آلتیمت، ویندوز ۸ پرو با مدیاسنتر یا ویندوز ۸.۱ با مدیاسنتر دارید، با نصب ویندوز ۱۰ مدیاسنتر از ویندوز شما حذف خواهد شد. در کنار مدیاسنتر برخی ویژگی‌های دیگر نیز حذف می‌شوند که لیست کامل را در زیر می‌توانید ببینید:

۱. اگر ویندوز ۷ هوم پرمیوم، ویندوز ۷ حرفه‌ای، ویندوز ۷ آلتیمت، ویندوز ۸ پرو با مدیاسنتر یا ویندوز ۸.۱ با مدیاسنتر دارید، با نصب ویندوز ۱۰ مدیاسنتر از ویندوز شما حذف خواهد شد.

۲. تماشای دی‌وی‌دی نیاز به نرم‌افزار مجزا خواهد داشت.

۳. گجت‌های دسکتاپ ویندوز ۷ با نصب ویندوز ۱۰ حذف خواهند شد.

۴. کاربران ویندوز ۱۰ هوم به‌روزرسانی‌ها را به صورت خودکار دریافت خواهند کرد. کاربران ویندوز ۱۰ پرو و ویندوز ۱۰ سازمانی، می‌توانند این به روزرسانی‌ها را به تعویق بیاندازند.

۵. Solitaire, Minesweeper و بازی Hearts که به صورت پیش‌فرض در ویندوز ۷ نصب شده‌اند با نصب ویندوز ۱۰ حذف خواهند شد. مایکروسافت به جای این بازی‌ها نسخه‌ی دیگری از آن‌ها را در ویندوز ۱۰ قرار داده است که "Microsoft Solitaire Collection" و "Microsoft Minesweeper" نام دارند.

۶.  اگر فلاپی درایو یو‌اس‌بی دارید باید جدیدترین درایور را از بخش به‌روزرسانی ویندوز و یا از سایت سازنده‌ی فلاپی درایو دانلود و نصب کنید.

۷. اگر Windows Live Essential را نصب کرده‌اید با به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰، اپلیکیشن One Drive حذف و جای خود را به نسخه‌ی inbox اپلیکیشن One Drive خواهد داد.

به‌روزرسانی به ویندوز۱۰

windows-upgrade

مایکروسافت به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ را برای کاربران کنونی ویندوز بسیار آسان کرده است. این شرکت به تازگی برنامه‌ای مخصوص به‌روزرسانی را برای کاربران ویندوز ۷، ۸ و ۸.۱ در نظر گرفته است که می‌توان از طریق آن ویندوز ۱۰ را رزرو کرد تا هنگام آماده بودن برای دانلود به شما اطلاع داده شود. همان‌طور که اشاره شد کاربران ویندوز‌های ۷، ۸ و ۸.۱ به صورت رایگان می‌توانند به ویندوز ۱۰ کوچ کنند اما برای این‌که بدانید چه نسخه از ویندوز ۱۰ را دریافت خواهید نمود به لیست زیر مراجعه کنید:

  • ویندوز ۷ استارتر به ویندوز ۱۰ هوم
  • ویندوز ۷ هوم بیسیک به ویندوز ۱۰ هوم
  • ویندوز ۷ هوم پرمیوم به ویندوز ۱۰ هوم
  • ویندوز ۷ حرفه‌ای به ویندوز ۱۰ پرو
  • ویندوز ۷ آلتیمت به ویندوز ۱۰ پرو
  • ویندوز ۸.۱ به ویندوز ۱۰ هوم
  • ویندوز ۸.۱ پرو به ویندوز ۱۰ پرو
  • ویندوز ۸.۱ پرو برای دانش‌آموزان به ویندوز ۱۰ پرو

اگر قصد خرید نسخه‌ی اصلی ویندوز را دارید قیمت ویندوز ۱۰ همانند ویندوز ۸ بوده و تغییری نکرده است. ویندوز ۱۰ هوم ۱۱۹ دلار و ویندوز ۱۰ پرو ۱۹۹ دلار قیمت دارد. بعلاوه اگر ویندوز ۱۰ هوم داشته باشید و بخواهید ویندوز ۱۰ پرو را خریداری کنید باید ۱۰۰ دلار پرداخت کنید.

پیش نیازهای سیستمی

همان‌طور که می‌دانید نصب ویندوز ۱۰ نیاز به سخت‌ افزار مشخصی خواهد داشت. برای به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ نیاز به پردازنده با حداقل فرکانس ۱ گیگاهرتز، ۱ گیگابایت رم برای نسخه‌ی ۳۲ بیت و ۲ گیگابایت رم برای نسخه‌ی ۶۴ بیت، خواهید داشت. ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۳۲ بیتی ۱۶ گیگابایت از حافظه دستگاه و نسخه‌ی ۶۴ بیتی ۲۰ گیگابایت را اشغال خواهد کرد.

موارد مذکور همه‌ی نکات لازم برای به‌روزرسانی و یا نصب ویندوز ۱۰ بودند و اگر مشکلی در آن‌ها نداشته باشید به‌راحتی از ویندوز ۱۰ لذت خواهید برد.

منبع: زومیت